VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Fiat Panda po čelním nárazu.
Fiat Panda po čelním nárazu.
6.12.2018

Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 získaly maximální počet pěti hvězd.

Před několika dny prošlo osm nových aut přísným testováním. Auta absolvovala zkoušky ochrany dospělých cestujících i dětských pasažérů, zkoušku ochrany zranitelných účastníků silničního provozu a testování prvků aktivní bezpečnosti. Ze série náročných testů si vozy Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 odnesly maximální hodnocení, tedy pět hvězd. Naopak žádnou hvězdu nezískal levnější model nižší třídy Fiat Panda. Jednu hvězdu za bezpečnost dostal Jeep Wrangler.

„Současné vozy zvládají v drtivé většině případů klasické nárazové zkoušky bez větších problémů. Panda je ale nezvládla. Při čelním nárazu nemá cestující na zadním sedadle Pandy dobře chráněný hrudník, při nárazu zezadu by utrpěla jeho krční páteř. Naprosto skandální jsou pak výsledky ochrany dětí. V předním i bočním nárazu byly rozdány nejhorší možné známky za ochranu hlavy menších i větších dětí. V obou případech bylo riziko vážného zranění hlavy a krku vyhodnoceno jako vysoké,“ popisuje špatné výsledky Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Fiat si zopakoval propadák z loňského roku, kdy nástrahy Euro NCAP vůbec nezvládl model Punto. Pandě navíc uškodilo, že výrobce šetřil na systémech aktivní bezpečnosti, což penalizovalo celkové hodnocení.

Pouhou jednu hvězdu si odnesl robustní off-road Jeep Wrangler, který na první pohled evokuje pocit bezpečí. Ve srovnání s Pandou ale dopadl jen o chlup lépe a získal jednu hvězdu. Důvodem bylo málo prvků aktivní bezpečnosti, nedostatečná ochrana hrudníku zadních pasažérů a převážně horší ochrana chodců. Nepříjemným překvapením byly potíže s instalací některých univerzálních autosedaček.

Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Euro NCAP, která testy bezpečnosti automobilů v Evropě organizuje. Výsledky stovek testovaných vozů najdou spotřebitelé zdarma ve veřejně přístupné databázi. Euro NCAP testuje bezpečnost nových automobilů už 21 let a je při tom přísnější než homologační zkoušky. „Motoristi potřebují spolehlivé a přesné informace týkající se bezpečnosti provozu jednotlivých automobilů. Hlavním cílem programu Euro NCAP je motivovat koncerny k výrobě bezpečnějších a lépe vybavených vozů,“ vysvětluje smysl testování Hana Hoffmannová.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Boleslav v pátém zápase porazila Zlín a jde do čtvrtfinále

V rozhodujícím pátém zápase předkola šlo o všechno a Bruslaři měli oproti Zlínu výhodu domácího prostředí.

Post

Boleslav vybojovala ve Zlíně mečbol

Vyrovnaný zápas rozhodl ve 45. minutě uzdravený kapitán Bruslařů Michal Vondrka, který kvůli viróze vynechal zápasy v Mladé Boleslavi.

Post

Druhý zápas pro Zlín, série je před cestou na Moravu vyrovnaná

Vstup do druhého zápasu se hostům povedl lépe, hned na začátku totiž šikovnou tečí dostal puk za Růžičkovy záda Dufek. Bruslaři se tak celý zápas marn

PARTNEŘI

www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA